Royal Copenhagen

Royal Copenhagen er ikke kun en af Danmarks ældste virksomheder, det er også en af de ældste i verden, som fortsat lever i bedste velgående. Virksomheden blev grundlagt tilbage i år 1775, og den opereres i dag fra USA, Asien og Europa.

Alle dage har virksomheden være anerkendt for dens æstetiske sans i forhold til at lave håndværk, der forener design og funktionalitet.

I dag er virksomheden velrenommeret i hele verden. Der eksporteres krus, kopper, tallerkener til mange forhandlere i hele verden, og Royal Copenhagen er et brand, som henvender sig til alle aldersgrupper.

Grundlagt af en stærk og proaktiv dronning

I virksomhedens historie og undertitel berettes det, at den blev grundlagt af en dronning. Juliane-Marie var enke efter Kong Frederik V. Modsat mange andre ægtefæller til Danmarks konger opnåede Juliane-Marie stor anerkendelse og opmærksomhed i sin samtid.

Hendes søn (som hun havde med Kong Frederik V) var psykisk syg og ude af stand til at regere. Dronningen var kendt som en stærk kvinde, der tog mange af samfundets opgaver på sig – herunder at sikre dansk økonomi på lang sigt.

Hun havde et stærkt og tæt samarbejde med andre kongedømmer, akademikere og lærde i andre dele af verden. Herigennem opnåede hun stor viden om nationaløkonomi og et særligt fokus på naturens ressourcer.

Hun var optaget af, hvordan øget viden om naturen og de danske råstoffer kunne bringes sammen til formål om at forbedre befolkningens levevilkår.

På denne tid i historien var det videnskaben om mineralogi (viden om at frembringe porcelæn), der var fremherskende.

Det var ikke nemt at få etableret en produktion af porcelæn. Heldigvis for Juliane-Marie var hun ud af en familie, hvor netop dette materiale var i fokus. Hendes bror (Karl 1. af Braunschweig-Wolfenbüttel) havde i 1747 grundlagt en porcelænsfabrik i Fürstenberg. Og ydermere var Juliane-Maries søster gift med Frederik Den Store af Preussen, som i 1774 havde etableret en fabrik med porcelænsfremstilling i Berlin.

I år 1774 lykkedes det for videnskabsfolk herhjemme at finde frem til formlen til fremstilling af porcelæn. På den måde fik Det Danske Kongehus sit eget porcelæn, som en håndfuld af de andre europæiske monarkier også havde.

Sådan blev logoet og Royal Copenhagen signaturen skabt

Uanset om det er et 50 år gammelt Royal Copenhagen krus, du står med i hånden, eller om det er en dekorativ porcelænsskål, vil du finde det verdenskendte logo – kronen med de 3 bølger under sig.

Der gemmer sig en smuk historie bag det ikoniske logo, som stammer tilbage fra begyndelsen af porcelænsproduktionen i Danmark.

I starten da det var lykkedes Juliane-Marie at få sat fremstilling af porcelæn i gang, valgte hun, at ethvert produkt skulle mærkes med 3 bølger. Bølgerne illustrerer Danmarks 3 vandveje, der er hhv. Øresund, Lille- og Storebælt.

Kronen er til evigt minde om relationen, som porcelæn har til det danske kongehus og monarki.

I dag fungerer logoet som et af de mest markante kvalitetsvaretegn, der findes på produkter med dansk oprindelse.

Logoet har aldrig været til diskussion, da det er en del af historien om Royal Copenhagen. Dog har kongekronen gennemgået mindre forandringer igennem tiden. De små grafiske forandringer er med til at hjælpe os til at kunne datere håndværk fra forskellige tidsaldre. Der er én type krone, som kendetegner de ældste porcelænsprodukter, mens en anden type kongekrone fortæller om nyere designs.

Få indblik i det enorme produktudvalg

Det er oprindeligt de smukke og dekorative Royal Copenhagen musselmalede designs, der er verdenskendt. Det er det hvide porcelæn med de blå ornamenteringer. Samtlige ansatte hos virksomheden oplæres i den store tradition for håndværk, og de cirka 500 medarbejdere fungerer som garanter for de mange produkter. Enhver medarbejder bliver betragtet som en ambassadør, der er i stand til at formidle om kvalitet, historie, vision og fremstilling.

Der designes hvert år nyt håndværk, der er skabt til både at videreføre det grundlæggende design og samtidig gøre det aktuelt.

Iblandt det enorme udvalg kan blandt andet findes disse produktkategorier:

  • Krus og kopper
  • Skåle
  • Serveringsdele
  • Kander
  • Tekander
  • Tallerkener
  • Vaser
  • Gaver

Indenfor hver kategori kan du gå på opdagelse iblandt mange forskellige varer. Kategorien for serveringsdele tæller blandt andet sauceskåle, terriner, fade, smørkrukke og serveringskopper.

Når du køber de smukke porcelænsprodukter, får du håndværk, der er skabt for livet. Der er en grund til, at stel og krus der blev lavet for 100 år siden fortsat er smukke og dekorative i dag. Kvaliteten har altid været et af virksomhedens største fokuspunkter.

Det ses ofte i familier, at Royal Copenhagen krus, tallerkener eller stel går i arv fra generation til generation.

Derfor males der med blå farve

Det er langt fra nogen tilfældighed, at det er den blå farve, der males med på stel. Blå er kærlighedens symbolfarve, og den står for troskab og hemmelighed.

Engang betalte kunstmalere høje summer for at erhverve sig den blå farve. Den var kompliceret selv at frembringe, og det var vanskeligt at danne den via pigmentblanding.

Oprindeligt kan den koboltblå farve dateres helt tilbage til 2600 år f.v.t. Her blev farven anvendt i egyptisk keramik.

I løbet af middelalderen blev farven frembragt via den blå sten, Lapiz Lazuli, der gav blåt pulver, når den knustes. Farven blev brugt til malerier, dekorationer på beklædningsgenstande og til facadeudsmykning.

Teknisk findes der mange særudgaver af blå.

Dén, som anvendes hos Royal Copenhagen, kaldes Koboltzinksilikat, som meget rammende beskriver, hvad hovedbestanddelen af farven udgøres af – kobolt.

Det er ikke kun den harmoniske og smukke nuance, der gør, at det var og fortsat er denne farve, der males med hos det danske porcelænsfirma. Koboltzinksilikat er nem at arbejde med. Dette er en afgørende faktor, da porcelænet håndmales. Det er vigtigt for malerne hos det danske firma, at der kan opnås stor kontrol over farven. Den må ikke løbe, og samtidig må den ikke være for fast og tyk i konsistensen.

Sådan udlæres en blåmaler

Det er ikke hvem som helst, der får lov til og er i stand til at skabe de smukke dekorationer på porcelænet hos Royal Copenhagen. Det tager cirka 4 år at færdigudlære dét, der kaldes en ”blåmaler”. Det er en særlig betegnelse for den person, der igennem flere år har fået undervisning og oplæring i at mestre håndværket med at male på porcelæn.

Det er en lang og kompliceret arbejdsproces, hvor der ofte arbejdes i etaper. Det er nødvendigt at kende til tørretid, ornamenteringer, designs, skabeloner og udformninger, før de skønne mønstre kan træde frem.

Det helt unikke er, at selvom der arbejdes ud fra et overordnet design, vil det være muligt at identificere den blåmaler, som har lavet et bestemt porcelænsprodukt.

Teknikken fungerer på en måde som blåmalerens håndskrift. Der kan være særlige former eller skrapheder i malingen og dekorationerne, som kan bruges til at finde frem til vedkommende, der har malet dem.

Ærekærheden er én af de mest bærende værdier hos blåmalerne. De er en del af et stolt og respekteret håndværkstradition i Danmark, og deres personlige signatur sættes under logoet med kongekronen og de 3 bølger.

Lær mere om Royal Copenhagen musselmalet

I slutningen af 1700tallet begyndte man at eksperimentere med den koboltblå farve for at finde frem til dens egenskaber og muligheder indenfor kunsthåndværk.

Udviklingsprocessen førte til et design bestående af fine linjer malet med en tynd pensel i kombination med mere fremtrædende dekorationer lavet med en tyk pensel. Tilsammen skabte det et mønster, der minder om levende blomster.

Det musselmalede stel regnes for at være en del af den danske kulturarv. Det er et design og et produkt, som er kendt på tværs af generationer og landegrænser. Det er et stel, som vi alle har et personligt forhold til. Det kan være, stellet er arvestykker i familien, eller at du selv samler på det.

Det vurderes, at der igennem årtierne og århundrederne er produceret mellem 1.500-2.000 forskellige nye Royal Copenhagen kopper, krus, tallerkener, skåle og kander.

Hvert et produkt er håndmalet fra start til slut.

Det var særligt i 1800tallet at den store produktion af musselmalede stel fandt sted. På denne tid kunne de velstillede i samfundet ikke få nok af designet og nationalsymbolikken i porcelænet. Her kunne man finde det musselmalede mønster på alt fra natpotter til vaskefade.

Kærligheden til håndværket

Samme dedikation, ærekærhed og stolthed som de første porcelænsvarer blev fremstillet med, er værdier, som fortsat kendetegner produktionen af Royal Copenhagen produkter i dag.

Når du står med et krus eller en tallerken i hånden, vil genstanden have passeret cirka 30 par hænder i løbet af fremstillingen.

At lave stel er ikke noget, der sker på en dag. Fremstillingsprocessen består af en række forskellige teknikker, som involverer mange fagpersoner. Det gælder alt lige fra idéudvikling, modellering, formgivning, maling, brænding og glasering. Herunder står der kyndige folk, der sørger for, at pakke hvert et produkt nænsomt og sirligt, ligesom der findes specialuddannet personale i butikkerne.

Hvordan skabes og videreudvikles designet?

Inspirationen til Royal Copenhagen fade, stel og dekorationsgenstande kan komme flere steder fra. Det vil altid være sådan, at der tages udgangspunkt i de oprindelige, nedarvede motiver.

Der bliver fra år til år indgået samarbejde med udviklingsfolkene hos den danske virksomhed og nogle af de mest toneangivne kunsthåndværkere. Samarbejdet fører til nyskabelser, der matcher nutidens kendetegn samtidig med at holde de gamle motiver i hævd.

De første skitser laves i 3D modeller. De skal alle godkendes af flere designere, der er ansat hos Royal Copenhagen. Når der nås til enighed om et design, sættes skitsen i produktion i 1 stykke i en 3D printer.

3D-printningen af ét stykke porcelæn kan tage det meste af en dag. Der lægges fine, små lag af porcelæn på produktet, der langsomt tager form.

Når formen er skabt, sendes den videre til modelløren. Denne person står for at rette 3D-produktet til, så små uregelmæssigheder bliver slebet væk og småfejl korrigeres.

Det kræver en rutineret hånd og et trænet øje at rette 3D-porcelænsproduktet til. Tilretningen kan vare en måned selv for en af de mest professionelle og erfarne modellører.

Når justeringen er færdig, kan 3D-produktet bruges til at frembringe en original model. Det er denne model, der danner grundlag for den efterfølgende produktion af flere udgaver (det kan være et krus, en vaske eller en helt tredje ting).

Dyk ned i historien hos RoyalCopenhagen.dk

Hjemmesiden hos Royal Copenhagen er bygget op med de samme værdier, som hvert et produkt er lavet efter. Det er ikke salg og markedsføring, der umiddelbart er i fokus. Det er videreformidlingen af den charmerende historie bag den danske virksomhed.

Via hjemmesiden kan du få information om materiale, farve, historie, teknik og butikker i hele Danmark. Du får indblik i de nyeste designs, der er beskrevet nøje i forhold til idé og formål.

Har du stel derhjemme, som antages at være mere end 50 år gamle, kan du få hjælp til at finde den præcise datering på hjemmesiden. Der ligger en stor database af logoer, du kan bruge til at finde ud af årtiet, som dit porcelæn er fra.

Der ydes høj og personlig kundeservice i butikkerne. De ansatte er lært op i traditionerne og værdierne og kan hjælpe enhver kunde med at finde frem til de produkter, der måtte komplimentere den personlige smag.

Som noget særlig får du brudgaranti på Royal Copenhagen skåle, kopper og øvrige produkter. Det betyder, at du i forbindelse med indlevering af dit produkt og den tilhørende garanti kan modtage en tilsvarende vare. 

Køb Royal Copenhagen på tilbud

Royal Copenhagen porcelæn har det med at dukke op og få renæssance med års eller årtiers mellemrum. Det er porcelæn, der aldrig forgår, og som kun bliver mere værd med tiden. De fleste mennesker forelsker sig i varerne, når først de har fået en vase, et krus eller et tredje produkt.

I gamle dage var porcelænsstel noget, almindelige mennesker løbende udviklede. Det var dyrt at købe, og derfor blev porcelæn typisk givet i gave. Det kunne være, atet nygift ægtepar fik et bestemt antal kopper i gave til brylluppet. De efterfølgende år kunne samlingen udvides i forbindelse med fødselsdage og jul.  

I dag er der mulighed for at købe Royal Copenhagen på udsalg.

Det kan få stor betydning for din samling og udvidelsen af den, at du køber dine kvalitetsvarer med rabatter.

Der findes outlet, hvor du kan handle Flora Danica eller musselmalet i 2. sortering.